منگل، 27 اگست، 2019

مادری زبان تے ثقافت گی اہمیت، عبدالروف کالوخیل، گوجری نثر نگار

عبدالروف کالوخیل، گوجری نثر نگار

مادری زبان تے ثقافت گی اہمیت:

تحریر: عبدالروف کالوخیل

نیلسن منڈیلا کو ناں سنگیاں نے کئی واری سونیو ہووے گو وہ جنوبی افریقہ کو صدر تھو ان کی اک کتاب کو ناں (آزادی کا طویل سفر) تھو 1993 ما نوبل انعام برائے امن دیتو گیو۔

زبان:۔
آپ نے اک وار کیو تھو کہ اگر کسی نال ایسی زبان ما گل بات کرو جہڑی وہ سمجھتو ہووئے تے واہ گل اس کا دماغ تک جائے گی لیکن اگر اس کی مادری زبان ما گل بات کریں تے واہ سیدی اس کا دل تک اپڑے گی۔ افراتفری کا اس دور ما جہنگاں ہزاراں لوک جنگاں، معاشی بدحالی، بے روزگاری ہور تعلیم کا اعلیٰ اصول ہور بہتر طرز زندگی کی تلاش ما ترقی یافتہ ہور محفوظ ملکاں کو رخ کرے  لگا واہ ہجرت ان کی مادری زبان ور وی منفی اثرات قائم کرے لگی۔

زبان صرف اکھراں نا جوڑن تیں نی ہوتی بلکہ یا لوکاں کا خاندان، شناخت، ثقافت، موسیقی، سماجی اقدار، عقائد نال جوڑے۔ زبان،تاریخ، تہذیب،رسم رواج ہور ثقافتی ورثہ نا اک نسل تیں دوسری نسل ما انتقال کرن کو کم کرے تے دوجی طرفوں ثقافت کو زبان کے بغیر جینو ممکن نی ہوتا اور اسی واسطے مادری زبان ہی ہماری اصل شناخت ہے۔

مادری زبان کو آدمی کی شخصیت ور ڈھونگو اثر ہووے ہور یا اس کی نفسیاتی بیداری، سوچ ہور جذباتاں نا اوچائی بخشے۔ بچپن مہاری زندگی کو اک سوہنو تے یادگار دور ہووے ہور مادری زبان ما سکھایا گیا ہنر ہور کھیڈ بچاں کا ذہن ما پوری زندگی لئی محفوظ ہو جاوے ۔ مچ سارا نفسیات کا ماہر اس گل ور اتفاق کریں مادری زبان ماں باپ تے بچاں نا جوڑن واسطے مددگار ثابت ہووے۔اس واسطے اپنی زبان نا بچانو ہم سب کو کم ہے اگر اج ہم یو کم نی کرساں تے مہاری زبان کو ناں نشان نی رہسے میری تمام دوستاں تیں گزارش ہے کہ اپنی زبان بغیر کسی شرم کے بولیا کرو۔۔میں اج تک نی سونیو کہ کسی نا زبان کی وجہ تیں ماریو یا ملک بدر کر چھوڑیو۔

ثقافت:۔
کسی  وی قوم کی ثقافت ماںّ مچ سارا رنگ شامل ہوویں۔اس ماںّ زندگی گزارن کو طریقو، زبان، ادب، مذہب، رسم رواج،شامل ہیں۔ثقافت کا یہ  سارا رنگ نال نال پروان چڑتا رہیے۔ثقافت کو ہر اک رنگ اس قوم کا کل تے اج ناںّ یاد کراتو رہیے۔جغرافیائی حالات ہور ماحول  کو قوم کی ثقافت ور وی گہرو اثر ہووے ۔ حالات ہور ماحول ماںّ زمین، پانی ہوا،ہور حیوان وی شامل ہیں۔

ہر ثقافت کو اپنو اک رنگ ہووے۔ جہڑو اک تہذیب ہور ثقافت رکھن ہالا ناںّ اک دوجاں تیں اُوچو بنن کی کوشش کرے۔  ثقافت اک قوت  کو ناںّ ہے۔ جہڑی دوجی ثقافت کا لوکاں ناںّ متاثر کرے۔ اچھی سوچ  ہالی ثقافت جلد ہی دوجی ثقافتاں ور اثر انداز ہو جاوے۔اسی طرح مہاری ثقافت کو وی اک اپنو رنگ ہے۔جہڑی صدیاں تیں چلتی آوے لگی یو کہنو وی غلط نی آج گجر بکروال قبیلہ کی ثقافت اج ختم ہووے لگی اس اک وجہ یا وی ہے کہ ہم لوک اس بکروالی پیشہ تیں دور ہو گیا ہاں۔جس کی وجہ نال مہاری ثقافت زوال کو شکار ہو گئی۔

ہم ناںّ کوشش کرنی چاہیے کہ ہم آر پار کا سارا لوک جہڑا اس قبیلہ کا بارا ماںّ اچھی سوچ رکھیں وے مل کے اپنی زبان ہور ثقافت ناںّ زندہ رکھن کی کوشش کریں۔مچ سارا لوک اس ماںّ کم کریں لگا لیکن وے بکھریا واہ ہیں ہم ناںّ کوشش کرنی چاہیے کہ ہم اک ہو گے چلاں۔مہاری ثقافت ہور زبان مہاری پہچان ہے ہم سارا ناںّ اس ور مان ہے۔اللہ پاک ہم سب ناںّ اتفاق دیے کہ ہم اپنی قوم ناںّ  اپنی زبان ہور ثقافت ناںّ وہ عروج حاصل کراں جہڑو اس ناںّ اج تک نی مل سکیو۔

اللہ پاک ہم سب نا اپنی زبان تے ثقافت نال جوڑن کی توفیق عطاء فرمائے۔۔آمین



دو رنگی، تحریر: عبدالروف کالوخیل

تحریر: عبدالروف کالوخیل

دو رنگی

تحریر: عبدالروف کالوخیل

اس دنیا ما دورنگ کا لوک آباد  ہیں اک وے لوک ہیں جن نا اپنی جان  تیں علاوہ  اور کسی تک کوئی مطلب نی ہوتو وے رات دن صرف اپنا مال اولاد نال پالن ور لگا رہیں وے نہ کسی کی خوشی جوگا نی کسی غمی جوگا- وے ایسا لوک ہیں اُن نا اپنا گووانڈی کو نی پتو وہ کس حال ما ہے اس نا کوئی تنگی پرشانی تے نی-اگر کوئی اپنوں قریبی آجا تیں وے پہلاں تے سیانن تیں انکار ہو جاہ اگر سیان لیے  تے پریشان ہو جاہ کے یو کتھو آ گیو- ایسا لوک ہر قوم تے برادری ما ہووے- لیکن جد وے مر جاہ تے اُن کا جنازہ نا غیر لوک قبر ما لاویں- تھاری زندگی ما اس رنگ کا کئی واقعہ آیا ہووے گا-

دوجا وے لوک جو جن نا اپنی ذات تیں علاوہ دوجاں کو وی غم ہووے-وے لوک اپنی قوم تے قبیلہ ور جان واریں اُن نا اپنا تے پرایاں کی پرکھ خاصی ہووے- وے غیر کے پچھے نی دوڑتا وہ کیوں نا کتنو چنگو کیوں نا ہووے-اُن لوکاں کا دل مچ بڑا ہوویں کوشش کریں کے ہم کسی نا کسی کے کم آ جاں-شاید اس گل کو علم ہے کے اوکھے ویلے کوئی اپنوں ہی کم آ گو عیر لوک تے تماشے گیر ہیں۔وے لوک  دوستی کرنو وی جانیں تے نھبانو وی۔تے اُن نا خوشی تے غمی کے ویلے کوئی پرواہ نی ہوتی کیونکہ اُن کا اپنا اُن کے نال ہوویں۔

لیکن کدی ہم نے سوچیو ہے کے ہم ان دوواں ما کس پاسے ہاں مہارو اپناں نال کے رنگ ہے-ہم لوکاں کے کتنو کم آواں-کیا ہم کسی کی  خوشی غمی ما شامل ہوواں آخر ہم کس راہ ور ہاں-

اس موبائیل تیں نکل کے کسی سکون ہالی جکہ ور جا کے اک ضرور سوچیو ہم ان دوواں بچو کہڑی بکھی ہاں۔ اک گل تھارا دل ور ضرور آ گی کے اج کا دور ما اتنی فرصت کس نا یہ اج کا دورما نکمی گل ہیں۔اگر اج ہم ناں اگر کوئی سیانے یا کوئی مہاری خوشی غمی ما آوے  تے وہ مہارا بڑاں بڈھیراں کو صدقو کیونکہ اُن نے لوکاں نال اچھی رکھی تھی۔ اگر ترنڈ تیں کوئی بہارو نکہڑ کے رہ جاہ تے اس نا گیدڑ بلو کھا جاہ کائی نصیب حالو ہووے جس کو پہارو بچ جاہ۔ یو مہارے تک ہے کے ہم ان دواں ما کہڑا راہ ور چلنو ہے


شرط لا لے اک نہ اک دن اوہ وی پچھتائے گو جی، شاہد شوق، گوجری شاعر

شاہد شوق، گوجری شاعر


گوجری غزل

شرط لا لے اک نہ اک دن اوہ وی پچھتائے گو جی
جہڑو کہہ تھو تیرے جیہو ہور لبھ جائے گو جی

ناسمجھ نا گل کہو تے گل کو گلہڑ ہی بنے
جِت نی لگتی اُت وی اوہ اُس گل نا فر لائے گو جی

کنک راہ کے اج توڑیں کِسے نے نی کپی مکئی
اوہ ہی کپنی پووے گی ہتھیں جیہڑی راہے گو جی

اک دفعہ تو  دن مرا پھر لین دے ، فر ہیریے
جان کو دشمن وی مِناں آپ گل لائے گو جی

اوپرو ہے شہر سارو ، ات مرن جوگو وی نی
کون کفنائے گو مناں ، کون دفنائے گو جی

شاہد شوق
24 جولائی 2019

درد سینہ ماں میرے اک جہان کو ہے، عابدہ عالم عابی، گوجری شاعرہ

عابدہ عالم عابی، گوجری شاعرہ

درد سینہ ماں میرے اک جہان کو ہے


درد سینہ ماں میرے اک جہان کو ہے
حق پہلاں میرے پر میری زبان کو ہے

مناں دنیا کی تاریخ تم کے دسو
بڑو مسلو میری پہچان کو ہے

اچیں بہک تے سنگڑاں کا مٹھا پانی
میرو بسیوو بھی بیا بان کو ہے

باپ دادا کی رسی نیھ چھوڑ سکتی
میرو منجو اج بھی دیکھو بان کو ہے

دل کی کانی نے وجود رنجور کیو
لگو روگ مناں اپنی جان کو ہے

ہر قدم ہےانسانیت کی قدر کرنی
یوہ ہی حکم میرا رب رحمان کوہے

منہ لٹکائیے نہ خود ناں گجر کہتاں
گجر ناں دوجو عظمت شان کو ہے

قوم واسطے کوئے عمل کر چھوڑو
پہار بنیو کہاں ناں اگلا جہان کو ہے

باپ دادا کی پگ کی ہے لاج رکھنی
یوہ بھی فرض عابی گجر انسان کو ہے

عابدہ عالم عابی

دکھڑا میرا ہانی ہیں تے سَکھی رَت، صفیؔ ربانی، گوجری شاعر

صفیؔ ربانی، گوجری شاعر
دکھڑا میرا ہانی ہیں تے سَکھی رَت

دکھڑا میرا ہانی ہیں   تے سَکھی رَت
میرا اکھراں کے بچ آن کے بَسی رَت

اُس نے پُھل نا بےدردی نال چومیو تھو
اُس کا ہوٹھاں تیں بےواری بَگی رَت

شاید عشق فرات کنارے جمیو تھو!
شاید اِس کے منہ بھی کِتے لگی رَت

خبرے! کد یہ آتھروآں کا ڈلہ سُکیا!
مدت ہوئی اِن اکھاں بچ بسی َرت

وصل کی آس امید نیں کائے لیکھاں مانھ
ہجر فراق کی نھیری رات مانھ چکھی رَت

نیں تے میری بےحالی کو راز نہ کھلتو!
کالجو چیر کے آ ہوٹھاں  ور ہنسی رَت

اینگا پَنُوں نے سینہ ور زخم لیا
اُنگا تیں منہ پہر پہر تُھکے سَسّی رَت

انساناں کی بےرحمی کو قصو ہے!
اک دیوانہ کا چہرہ ور سَجی رَت

میرو قاتل خنجر چٹتو اج پھرے
پانی نال تے دھوئیو، ور نہ لتھی رَت

تیرا لایا زخم نشانی سمجھیا ہیں!
تیرا خطاں کے سنگ سام کے رکھی رَت

دیکھ صفیؔ! اِت زخمایاں ور ہنسیں لوک!
جھلیا ! تیں  دنیا  نا  اینویں  دَسی  رَت


صفیؔ ربانی


جد محبت مار گے بُکل میرے کہر بس گئی، جاوید سحر، گوجری شاعر

جاوید سحر، گوجری شاعر

سجری گوجری غزل


جد  محبت مار   گے  بُکل میرے کہر بس گئی
نفرتاں گی ہر  بلا  فِر  آپ شخصا  نسّ  گئی

ہائے کے ویلو ہوؤے تھو  پہینگ پے تھی جس کہڑی
ہنڑ گراں مانہہ تو وی نیں، دیکھن گی ساری چس گئی

سو  سو  واری  اس نے مناں جاچیو، سو پرکھیو
میرا  در تیں  ہر بلا،   جد  وی گئی بے بس گئی

 دل میرو وی نال اس گے ٹُر گیو تھو اُس کہڑی
جد گراں تیں  سرگی  ویلے، شہر آلی بس گئی

کُج دناں تیں تیری یاداں گی گرٹھ ایسی نہ پُچھ
کُج دناں تیں ، زندگی  سو وار  روئی، ہس گئی

میں غزل ناں ست سُراں مانہہ سامیو تاں فِر کِدے
اکھراں  گا  ڈار   آیا  فن گی شُوڑی  پھس  گئی

جاوید سحر

باپ دادا کی راہ سٹ گئی دنیا، میاں محمد یوسف، گوجری شاعر

میاں محمد یوسف، گوجری شاعر

باپ دادا کی راہ  سٹ گئی دنیا


باپ دادا کی راہ  سٹ گئی دنیا
 اصل کم توں  ہٹ گئی دنیا

چار دن کی چہوٹھی ریل پیل
دولت دیکھ گےپھٹ گئی دنیا

مطلب گی دوستی کو رواج عام
ایکن دوجا نالوں کٹ گئی دنیا

تعلقات تے رشتہ بے قدر ہو گیا
سارا محبتاں کا کلہ پٹ گئی دنیا

نفرت تے تفرقہ بازی کی اگ عام
طبقات تے فرقاں ماں بٹ گئی دنیا

چنگاں کے لڑ لگو تے جا لگو گا میاں
اس راہ پر چل کے آخرت کھٹ گئی دنیا

میاں محمد یوسف

رب غو خاص احسان ہے رائی، چوہدری حسن الدین حسن، گوجری شاعر

چوہدری حسن الدین حسن، گوجری شاعر

ڈاکٹر جاوید راہی کی یاد میں۔۔۔

رب غو خاص احسان ہے رائی


رب غو خاص احسان ہے رائی

ادب  غو خاص نشان ہے رائی

سیدھی سادی قوم گجر غی
 جان  پہچان  ہے   رائی

قوم گجر غا سر  غو  صاحب
مہاری  شان گمان  ہے  رائی

دل  دریا   سمندروں    ڈھُنگو
ڈاھڈو  قدر  دان   ہے  رائی

سُتی قوم  جگائی  جس  نے
 پختہ وہ انسان  ہے    رائی

مہر  محبت    لیو    دردی
وہ   مہربان    ہے  رائی

علم   و ہُنر   راہبر     مالج  
ہر  میدان    ہے  رائی  

گوجری  لغات لکھن   آلو
ماہر  قلمدان   ہے  رائی

یاد   رکھے غی دنیا  جس نا
تا زندگی فیضان  ہے  رائی

 تاہنگ ملن غی ڈاھڈی رکھوں
حسن غی تے یو جان ہے رائی

 چوہدری حسن الدین حسن

دل بچ یار بسانو اوکھو, چوہدری حسن الدین حسن، گوجری شاعر

چوہدری حسن الدین حسن، گوجری شاعر

دل     بچ   یار     بسانو      اوکھو


دل    بچ  یار    بسانو     اوکھو
غربت     ڈنگ   ٹپانو    اوکھو

خوشی      سُکھ    غا سارا سنگی
دُکھ  بچ   نیڑے آنو   اوکھو

رُسے  کدے    سجن  چنگو
اُس  نانہہ  فیر   منانو  اوکھو

شر غی   محفل  سجیں   ہر جا
کہر  خدا   مانہہ   جانو  اوکھو

جے کوے دل مانہہ بس جے حسن
اُس   نانہہ    فیر   پہلانو   اوکھو

چوہدری حسن الدین حسن