![]() |
عبدالرشید چوہدری |
گوجری لکھاریاں کی
اوکھت
عبدالرشید چوہدری
پنجابی پوٹھواری ہندکو تے
کئی دوجی علاقائی زباناں کی طرح گوجری کو بھی کوئی اپنو رسم الخط نہیں۔ لہذا اِن زباناں کی طرح گوجری
بھی عربی رسم الخط ماں لکھی جائے ۔ اس رسم الخط ماں پڑھن لکھن واسطے گوجری لکھن آلاں
اگے بھی ویہہ ہی اوکھت ہیں جہڑی دوجی علاقائی زباناں اگے کھلی ہیں۔گوجری ماں لکھی وی
تحریرخود پڑھیا لکھیا گوجربھی پڑھتاں دِقت محسوس کریں۔ ہم مُچ سارا اکھر اسے تنگی کی
وجہ تیں ان کا اصلی تلفظ نال نہیں لکھ سکتا۔ پنجابی گوجری تے دوجی علاقائی زباناں ماں مُچ سارا
اکھرسانجھا ہیں تے کجھ اکھر ویہہ بھی ہیں جہڑا تھوڑی باؤں ادائیگی کی ادلابدلی نال
بکھرا بکھرا لگیں۔ پنجابی لکھن آلاں نے اس بارے کُجھ راہنما اصول بنایا ہیں جن کی وجہ
تیں کافی حد تک لکھن پڑھن ماں آسانی ہوئی ہے۔ ایہہ ہی اصول گوجری تے باقی دوجی علاقائی
زباناں نا بھی اپنا لینا چاہئے ۔ پنجابی گوجری تے دوجی مقامی بولیاں ماں مُچ سارا ایسا
اکھر بھی ہیں جہڑا ٹھیک تلفظ نال نہیں لکھیا جا سکتا تے ان اکھراں نا لکھن واسطے شاعر
تے ادیب اپنا اپنا اٹکل پنجو لاتا رہیں۔ اپنا وضع کیا وا اصولاں کی لوء نال پنجابی
پڑھن آلا ایہہ اکھر سیان کے پڑھ لہیں مگر مُچ سارا گوجری پڑھن آلا تحریراں ناسٹ پسٹی
تے بدمزہ کر چھوڑیں۔ گوجری کو قاعدو بنان کی بھی کئی لوکاں نے کوشش کی ہے مگرجد تک
یاہ درس تدریس ماں شامل نہیں ہوتی اس ویلے تک یہ دِقت رہے گی۔
اردو کی ماں ہون کے ناطے
گوجری کا مُچ سارا اکھر اصلی حالت ماں; اردو ماں; موجود ہیں تے ان کی بگڑی وی صورت
گوجری ماں; رہ گئی ہے ۔اردو زبان کا بھی کئی اکھر اِسے زبان ماں; لکھیانہیں جا سکتا
مگر ان کا عام برتاء کی وجہ نال پڑھتاں لکھتاں کائی دِقت نہیں ہوتی ۔پنجابی تیںراہنمائی
حاصل کرتاواںاس طرح کا کُجھ اکھراگے دِتا جارہیاہیں۔مثال کے طور پریہ دو اکھر، گھوڑا،
تے گھڑا، نا دیکھو۔ان اکھراں نا کدے 'کہوڑا ' یا' کہڑا ' لکھاں تے اس ماں; اک پاسے
پڑھن ماں; اوکھت تے دوجی کنی مطلب بدلن کو بھی خطرو ہے اس واسطے' گھوڑو ' تے ' گھڑو
' ہی لکھن ماں; سوکھل ہے۔یاہی اوکھت 'ن' کا استعمال ماں; ہے۔ مُچ ساری جگہیں 'ن' اپنی
اصلی آواز تیں بکھ 'ڑ' کی آواز بھی دیوے تے اُت اِس نال کائی علامت لائے بغیرگل نیںبنتی۔مثال
کے طورپر نشان یا نشانی۔ان دو اکھراں ماں; اگلا' ن' نال ڑکو باہدوہے۔اسے طرح کا کئی
ہور اکھربھی ہیں جن پرعلامت لائے بغیردرست پڑھنو اوکھوہے۔ اردو ماں'; کان' 'کن' نا,
یا کان (mine)نا کہیو جائے تے کدے ہم کسے یک چشمِ گُل نا 'کانو' لکھاں تے پنجابی
ماں; کانا(تیلا) کو شک ہو جائےگو اس اکھر نا'کان;' ;بنان واسطے علامت( ; ) لگانو ضروری
ہے۔اسے طرح کان; کھوٹ نا بھی کہیو جائے۔اس واسطے کان تے کان; نا نکھیڑن واسطے بھی ضروری
ہے کہ' ن' پر یہ علامت لائی جائے ۔ مثلاً کان;، اشمان;، تان;، بان; کھان; پین; جِین;
وغیرہ یہ علامت لان; نال تلفظ کوپتو چل جائے گو۔ یہ علامت اُتے لائی جائے جِت مطلب
بدلن کو خطرو ہوئے نہیں تے اکھر نا جسراں اردو ماں; لکھیو جائے اسے طرح لکھیوپڑھیو
جائے اشمان، بان ، تان، جین وغیرہ۔اسے طرحاں لفظ 'نیں'، نیہہ، نہیھ' کئی طریقاں نال
لکھیوجارہیوہے۔اسناں 'نیں' لکھیوجائے تے بہترہے اس جگہ اردو کو اکھر' نہیں' بھی فِٹ
ہوجائے۔ اسے طرح بعض جگہ ' بھ' پ ماں; بدل جائے۔جسطرح بھیڈ(بھیڑ)، بھین(بہن) وغیرہ۔
لفظ 'بھلا ' نا گوجری سمیت کسے ہور بولی ماں; اس کی صوتی حالت ماں;نیں لکھیو جاسکتو
تے کدے ہم لکھاں "تھارو بھلوہوئے "تے کُجھ نہ کُجھ گل بن جائے گئی اِت لوڑ
کے مطابق' بھ' پ' ماں; بدل گئی ہے تے کدے ہم اڑی کرکے اسناں 'پ' نال لکھن پرڈٹیا رہاںتے
پڑھن آلاپُٹھ سپُٹھو پڑھیںگا ۔کئی جگہیں'چ' کی آواز بھی لکھن ماں; فِٹ نیں بیٹھتی تے
'جھ' لکھنو پوئے مثلاً پاگل نا 'چہلو' کی جاء ' جھلو' لکھیوجائے گو۔'دھ' بھی کدھرے
ت ماں; بدل جائے مثلاً دِھی(بیٹی) ، دھونسو، دھووں وغیرہ ۔اسے طرح 'ماں;' (میں)لکھن
کو مسلو بھی ہے۔اس اکھر نا ما،ماں تے کدھرے مانھ لکھنو مروج ہے ۔کدے' مانھ' لکھاں تے
'مانھ' کا مہینہ کوشک ہوئے تے ماں لکھن نال والدہ کو شبعو . اس خاطر کدے 'ماں: 'اس
طرح کی علامت لا کے لکھیو جائے تے مقصد حل ہوجائے گو۔ماں; دراصل اردو کی میں کی ہی
بگڑی وی صورت ہے۔اسے طرح نا(کو)نا ، ناں لکھن نال ناں(نام)کو بھلیکھو پے جائے اس تیں
'نا 'ہی لکھیوجانو کافی ہے۔ایہہ ترکیب میری اپنی گھڑی وی نہیں بلکہ پنجابی تیں راہنمائی
حاصل کرتا واں دِتی ہیں تے اس تیں پہلاں بھی گوجری ماں; مروج ہیںباباگوجری حاجی رانا
فضل حسین ہوراں سمیت ارارپارکاکئی بڑابڑا شاعرتے ادیب اسے طرح لکھیں۔اس گل نا اِت دوہران
کومقصد یہُ ہے کہ گوجری کا سارا لکھاری کِسے سانجھی طرزتحریرپراکٹھا ہوجائیں۔
انگریزی عربی فارسی سمیت
دنیا ماں; بولی جان آلی بڑی بڑی زباناں نے اپنا اندرجِدت پیدا کرن کی وجہ نال ترقی
کی ہے۔ان زباناں نے دوجی زباناں کا بے شمار اکھر تے اصطلاح اپنے اندرمِٹا کے اپنی ابلاغ
کی صلاحیت نا بدھایو ہے۔کیونجے گوجری صدیاں تک بغیر کسے لکھت پڑھت کے جیتی رہی ہے تے
یوہ طبقو تعلیم تیں بھی کافی عرصہ تک دور رہیو ہے یہ زبان خالص گوجرہ معاشرہ ماں; پروان
چڑھی ہے اس خاطر اس ماں; جدید الفاظ تے دوجی زباناں کو اثرہُن تک گھٹ گھٹ ہی دِسے مگراج
کا دورماں;لوکاںوچ تعلیم عام ہون، شہراںدار دھان; تے باقی قوماںنال نمدمیل جول کی وجہ
نال گوجری پر دوجیاں زباناں کو اثر ہونو شروع ہوگیوہے تے اس رلا نا روکنو نہ ہی ممکن
ہے تے نہ ہی مناسب۔گوجری کی گنتری دنیا کی اُن زباناں ماں;آرہی ہے جہڑی ہولیں ہولیں
اُکلتی جارہی ہیںاس زبان کی یَہ بدقسمتی ہے کہ اس کا بولن آلا ہُن اس تیں مُچ گھٹ درجہ
کی بولیں بولن لگاہیں تے گھراںماں;بھی بچاں نااردویا کائی دوجی زبان بولنی سکھائیں۔ہُن
اردو ،پنجابی تے ہندکو نے گوجری نا چٹ کرنو شروع کردتوہے۔گوجراں نا اس احساس کمتری
تیں باہرنکل کے رڑے مدان گوجری بولنی چاہئے تے آپس ماں;یاہی زبان بولنی تے گھراں ماں;بھی
اسے نارواج دینو چاہئے۔اپنی زبان چھوڑن آلا دراصل احسان کمتری کو شکارہیںان بچوں اس
احساس نا مُکان کی لوڑہے۔
مہارا کُجھ لکھاڑی اس گل
پر اڑیا کا ہیں کہ نیچھ گوجرہ اکھر لوڑلوڑ کے لکھیا جائیں تے باقی زباناں کو رلو کرکے
زبان نا گاڈر نہ کیو جائے۔کدے اوپرا چوپرہ متروک اکھر لوڑ لکاڑ کے لکھیا جائیں تے پھرڈکشنری
کی لوڑ پوئے گی کیونجے لکھاری پڑھن آلاں کے پچھے پچھے پھرن تیں رہیا۔ہوں اس گل کے خلاف
نہیں کہ نیچھ گوجری لکھی جائے مگر اس گل کو حامی ضرور ہوں کہ جِت لوڑپوئے اُت اردو
انگریزی تے دوجی آہنڈ گماہنڈ کی زباناں کا اکھرگڈتاںواں کا ئی سوڑ نہ محسوس کی جائے
تے ویہہ اکھر جہڑا گوجری ماں; لکھنا اوکھایاناممکن ہیں ویہہ اردو ماں; ہی لکھیا جائیں۔
اردو کی طرح گوجری کو ہاضموبھی اس بارے درست ہے ۔یہ زبان بھی اپنے اندر دوجی زباناں
کااکھرہضم کرجائے ۔ اس زبان ناجِیتاں رکھن واسطے یُہ ضروری ہے کہ اس نا اردو کے نیٹرے
تیڑے ہی رکھیو جائے تے اس ماں; اردوانگریزی سمیت جہڑی بھی زبان کا اکھر پے سکیں ویہہ
ضرور ورتنا چاہئے۔ اک ہورجھگڑو، غا، غے، غو پر بھی ہے۔گوجراں کو اک بڑا طبقو ان اکھراں
نا خالص گوجرا کہہ کے اس گل پر اڑیو کوہے۔مہاری کنی بھی اسے طرح بولیںمگرگوجری ماں;'کا'کے'
کی' کو'بھی مروج ہے۔ اپرلا ہزارہ تے جموںکشمیر کا بکروال 'کا' کے' کو' بولیں ۔دراصل۔
غا، غے، غو، ; کا، کے، کی ، ہی کی بگڑی کی صورت ہے اس واسطے تحریراں ماںکاکے کی کو
رواج دینو بھی ضروری ہے۔
باقی مقامی زباناں کی طرح
گوجری ماں;بھی ہر 20/25کلومیٹر تیں بعدکوئی نا کوئی فرق ضرور آئے گلگت بلتستان جموں
کا بنیارہ گوجراں تے اُپرلا ہزارہ تے بکروالاں کی بولی باقی گوجری تیں بکھری ہے تے
ان علاقاں ماں; تخلیق ہون آلوگوجری ادب بھی دوجاتیں بکھ ہے میراخیال ماں;بکروالاں کی
بولی اصلی گوجری ہے۔یاہ بڑی چنگی گل ہے کہ گوجری شاعر تے ادیب بغیر کِسے رپھڑماں; پین
;کے اپنا اپنا علاقہ ماں; بولی جان آلی گوجری ماں; لکھ رہیا ہیں۔اس خاطر یوہ بھی ضروری
ہے کہ جد تک لکھاڑی آپیں کسے متفقہ طرزتحریر پرراضی نہیں ہوجاتا اس ویلے تک یوہی برتاء
جاری رہنو چاہئے۔بُرلے دار دسیاجان آلا چاٹ ماں; اس طرح کا کجھ اکھراردوترجمہ نال دِتا
جارہیاتانجے گوجری لکھاڑی اس طرح لکھن کی کوشش کریں۔
کوئی تبصرے نہیں:
ایک تبصرہ شائع کریں
بہت مہربانڑیں کہ توؤں بلاگ وزٹ کیو اے ہوں امید کروں توؤں اپنڑیں رائے غو اظہار وی کرو غا تاکہ ہم اس گوجری بلاگ ناں مزید بہتر تیں بہتر کر سکاں۔